“Υπάρχουν καλλιτέχνες, που ξεκινάνε με το πηγαίο και καλλιτέχνες, οι οποίοι έρχονται μετά από τη μελέτη. Οι δρόμοι των σύγχρονων καλλιτεχνών, είτε ξεκινώντας από το πηγαίο, είτε απ’τη μελέτη, έχουν το ίδιο αισθητικό αποτέλεσμα.
Τώρα... oι πηγαίες γραμμές, όπως είναι στα γεωμετρικά ή τα νεολιθικά, είναι ένα ξεκίνημα. Μια πηγαία γραμμή, όταν πρωτογίνει απάνω, συμβολίζει πότε το έδαφος, πότε τη θάλασσα, πότε ένα δέντρο, πότε ένα άνθρωπο. Στην περίπτωση της αφαιρέσεως έγινε το αντίστροφο. Έφτασε, δηλαδή, η πηγαία γραμμή μέσα από μελέτη κι από έλεγχο σε μια τέτοια μορφή συμβόλου...”
(από απομαγνητοφωνημένη ομιλία του)
ΠΑΝΟΣ ΣΑΡΑΦΙΑΝΟΣ
Ο Πάνος Σαραφιανός γεννήθηκε το 1919 στη Λαμία όπου και έζησε τα παιδικά του χρόνια. Τα πρώτα του βήματα στην τέχνη έγιναν στο εργαστήρι του πατέρα του ζωγράφου Γεωργίου Σαραφιανού. Εκεί είχε μαθητεύσει παλιότερα και ο Αλέκος Κοντόπουλος.
Το 1939 μπήκε στην ΑΣΚΤ. Ένα χρόνο μετά, στον πόλεμο του 1940 στρατεύθηκε και στη διάρκεια της κατοχής εντάχθηκε στην Εθνική Αντίσταση. Το 1945 αποφοίτησε από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών έχοντας διακριθεί και επιτύχει επαίνους και βραβεία.
Δύο μόλις χρόνια μετά την αποφοίτηση του άνοιξε το εργαστήρι - φροντιστήριο, φημισμένη σχολή που διατήρησε ως το θάνατο του. Προικισμένος οραματιστής, εξομολόγος, εμψυχωτής, μεταδότης, έδωσε νέο ήθος και διάσταση στο λειτούργημα του καλλιτέχνη - δάσκαλου. Δεν πρότεινε ή επέβαλε τις δικές του προσωπικές καλλιτεχνικές λύσεις αλλά ενθάρρυνε και καθοδηγούσε προς την ελεύθερη έκφραση, αποδεσμεύοντας, ανιχνεύοντας και ενισχύοντας την προσωπικότητα των νέων, με τους οποίους διατηρούσε σχέσεις ολόκληρης ζωής.
Ζωγράφος με ισχυρό ταλέντο και μεγάλες δυνατότητες, άνθρωπος βαθύς, ευθύς και ουσιαστικός, με ευαίσθητες κεραίες σε κοινωνικούς και αισθητικούς προβληματισμούς, διαμορφώθηκε σε μια σπάνια, αλλά όχι θορυβώδη προσωπικότητα του χώρου των εικαστικών τεχνών. Τα στάδια της προσωπικής του έκφρασης στα νεανικά και ώριμα χρόνια του, από την παραστατική ζωγραφική και σταδιακά ως την αφηρημένη χειρονομιακή, διακρίνονται για την πρωτοτυπία, για το απόλυτο του χαρακτήρα τους, για τη διείσδυση στην ουσία, για τη συγκλονιστική τους δύναμη. Έχοντας πλήρη συνείδηση των κοινωνικών και αισθητικών προβλημάτων του καιρού του, εμπιστεύτηκε τα δικά του βήματα και βρέθηκε από παράλληλο δρόμο ευθυγραμμισμένος με τα διεθνή πρωτοποριακά κινήματα, τόσο με τη ζωγραφική του, όσο και με το Λόφο, ένα καλλιτεχνικό κίνημα - δράση, που προετοίμαζε με ανοιχτή ομάδα νέων καλλιτεχνών - μαθητών του, ως χώρο πραγματικής ελευθερίας και δημιουργίας. Πέθανε στα 49 του χρόνια ακριβώς πριν πραγματοποιήσει το συλλογικό καλλιτεχνικό του όραμα.
Αφοσιωμένος πάντα στην ουσία δεν επιδίωξε ποτέ τη δημόσια προβολή του και έτσι το έργο και η παραδειγματική πορεία του είναι σεβαστά στους γνώστες, αλλά άγνωστα στο ευρύ κοινό.
|
|
|
|
ΕΚΘΕΣΕΙΣ |
|
ΕΚΘΕΣΗ |
ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ |
ΤΟΠΟΣ |
ΧΩΡΟΣ |
ΠΕΡΙΟΔΟΣ |
ΔΙΟΡΓΑΝΩΤΗΣ |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ |
ΑΘΗΝΑ |
ΖΑΠΠΕΙΟ |
1952 |
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ |
ΑΤΟΜΙΚΗ |
ΑΘΗΝΑ |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΑΔΕΛ |
1954 |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΑΔΕΛ |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΠΑΝΙΤΑΛΙΚΗ |
LA SPEZIA ΙΤΑΛΙΑ |
PALAZZO SCOLASTICO DI PIAZZA VERDI |
1957 7/7 |
ENTE PROVINCIALE PER IL TURISMO |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
SALON D'ART |
ΠΑΡΙΣΙ |
PALAIS DES BEAUX ARTS |
1960 10/12-1/1 |
L'ART LIBRE ASSOCIATION |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ |
ΑΘΗΝΑ |
ΖΑΠΠΕΙΟ |
1960 23/10-28/11 |
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΥΔΡΑ |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΚΛΕΙΩ |
1960 /8 έως 10/9 |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΚΛΕΙΩ |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΑΘΗΝΑ |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΝΕΕΣ ΜΟΡΦΕΣ |
1960 31/8- |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΝΕΕΣ ΜΟΡΦΕΣ |
|
ΑΤΟΜΙΚΗ |
ΑΘΗΝΑ |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΝΕΕΣ ΜΟΡΦΕΣ |
1961 8/2-28/2 |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΝΕΕΣ ΜΟΡΦΕΣ |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΜΠΙΕΝΝΑΛΕ |
SAO PAOLO |
1961 |
||
ΑΤΟΜΙΚΗ |
ΑΘΗΝΑ |
ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΘΗΛΕΩΝ ΑΘΗΝΩΝ |
1961 |
||
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΕΚΘΕΣΗ ΕΥΒΟΕΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ |
ΑΘΗΝΑ |
ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ |
1962 5/4-25/4 |
ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΥΒΟΪΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΑΘΗΝΑ |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΚΑΤΑΚΟΜΒΕΣ |
1962 Μαϊ |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΚΑΤΑΚΟΜΒΕΣ |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΤΕΛ ΑΒΙΒ |
ΜΟΥΣΕΙΑ ΙΣΡΑΗΛ |
1962 26/9- |
ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ ΑΓΓΕΛΟΣ |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
CONTEMPORARY GREEK ARTISTS |
ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ |
BEZALEL NATIONAL MUSEUM |
1962 4/7-31/7 |
ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ ΑΓΓΕΛΟΣ |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΧΑΪΦΑ |
ΜΟΥΣΕΙΑ ΙΣΡΑΗΛ |
1962 30/8-20/9 |
ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ ΑΓΓΕΛΟΣ |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΑΘΗΝΑ |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΝΕΕΣ ΜΟΡΦΕΣ |
1962 1/8 -10/9 |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΝΕΕΣ ΜΟΡΦΕΣ |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΙ ΖΩΗ |
ΑΘΗΝΑ |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΖΥΓΟΣ |
1962 |
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΕΙΡΗΝΗΣ |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ |
ΕΣΤΙΑ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ |
1962 21/1- |
ΟΜΑΔΑ ΤΕΧΝΗΣ Α |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΝΙΚΑΙΑ |
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΝΙΚΑΙΑΣ |
1962 12/4- |
ΟΜΑΔΑ ΤΕΧΝΗΣ Α |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΠΕΡΑΜΑ |
ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ |
1962 12/5- |
ΟΜΑΔΑ ΤΕΧΝΗΣ Α |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ |
ΑΘΗΝΑ |
ΖΑΠΠΕΙΟ |
1963 |
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΑΘΗΝΑ |
ΛΕΣΧΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ |
1963 18/1- |
ΟΜΑΔΑ ΤΕΧΝΗΣ Α |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΗΡΑΚΛΕΙΟ |
ΑΓΙΟΥ ΜΑΡΚΟΥ |
1963 17/4- |
ΟΜΑΔΑ ΤΕΧΝΗΣ Α |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΒΟΛΟΣ |
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ ΒΟΛΟΥ |
1963 17/2- |
ΟΜΑΔΑ ΤΕΧΝΗΣ Α |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ |
ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ |
1964 10/1- |
ΟΜΑΔΑ ΤΕΧΝΗΣ Α |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
PEINTURE GRECQUE CONTEMPORAINE |
ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ |
PALAIS DES BEAUX ARTS |
1964 8/5-5/6 |
MINISTERE DE L'EDUCATION NATIONALE ET DE LA CULTURE BELGIQUE |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΑΘΗΝΑ |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΝΕΕΣ ΜΟΡΦΕΣ |
1964 11/5-25/5 |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΝΕΕΣ ΜΟΡΦΕΣ |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΕΚΘΕΣΗ ΕΥΒΟΕΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ |
ΑΘΗΝΑ |
ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ |
1965 2/3-20/3 |
ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΥΒΟΪΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΙ ΖΩΗ |
ΑΘΗΝΑ |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΖΥΓΟΣ |
1965 17/5- |
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΕΙΡΗΝΗΣ |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΑΘΗΝΑ |
ΚΟΣΜΟΣ |
1966 19/4- |
ΠΑΠΑΣΑΒΒΑΣ ΣΤΑΥΡΟΣ |
|
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ |
1966 ?/5- |
ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ |
||
ΑΤΟΜΙΚΗ |
ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗ |
ΑΘΗΝΑ |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΩΡΑ |
1970 6/10 |
ΓΚΑΛΕΡΙ ΩΡΑ |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΖΩΓΡΑΦΟΙ (1909-1960) |
ΑΘΗΝΑ |
ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ |
1972 Ιουν |
ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ - ΕΙΔΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ |
ΑΘΗΝΑ |
ΖΑΠΠΕΙΟ |
1975 7/4-20/5 |
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
5ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ |
ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ |
ΑΛΣΟΣ |
1979 13/9-16/9 |
ΚΝΕ |
ΑΤΟΜΙΚΗ |
ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗ |
ΑΘΗΝΑ |
ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ |
1980 |
ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΜΝΗΜΕΣ ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ |
ΑΘΗΝΑ |
ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ |
1985 Ιουλ |
ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ |
ΟΜΑΔΙΚΗ |
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΕ ΕΚΘΕΣΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΥΠΠΟ |
ΑΘΗΝΑ |
1988 Οκτ |
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΛΑΥΚΩΠΙΣ ΑΘΗΝΑ |
|
ΑΤΟΜΙΚΗ |
ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗ |
ΑΘΗΝΑ |
ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ |
1997 26/2-24/4/ |
ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ |
ΑΤΟΜΙΚΗ |
ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗ |
ΛΑΜΙΑ |
ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΔΗΜΟΥ ΛΑΜΙΕΩΝ "ΑΛ.ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ" |
1997 14/5-14/6 |
ΔΗΜΟΣ ΛΑΜΙΕΩΝ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΔΗΜΟΥ ΛΑΜΙΕΩΝ "ΑΛ.ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ" |